tirsdag 8. desember 2009

Hvorfor har jeg valgt Camilla Collett?

Jeg valgte Camilla Collett fordi jeg har igjennom mange sammenhenger hørt navnet hennes, både gjennom skole, bøker og nyheter. Jeg har også visst at hun har hatt en viktig rolle for kvinnene i Norge, og siden jeg er kvinne selv fant jeg det naturlig å ville lære mer om henne! Etter å ha lært mer om henne har jeg mer forståelse for hvordan det var for en alenemor på 1800-tallet. Per i dag er det vanskelig å være alenemor selv med mye støtte fra staten, så jeg kan bare forestille meg hvor tøft det måtte ha vært på Camilla Colletts tid. Hennes interessante liv og kraft til å kjempe for det hun trodde på og mente var rett er en inspirasjon for både kvinner i Norge og verden.


Camilla Collet står i bronse i Slottsparken

1 kommentar: